onsdag 8. oktober 2008

Når Livet En Ende Tar...

Tirsdag, litt før klokken 21:00 mistet jeg og mange andre et kjært familiemedlem. Mamma sin tante døde fra oss, bare 6o år gammel. Som dere sikkert mange skjønner hadde hun kreft, denne forferdelige sykdommen som dessverre tar litt for mange liv. Mamma sin tante var vel egentlig kjent for oss alle som "tante" hun bodde tvers over gangen vår i 17 år, før jeg, mamma og min bror flyttet.. men vi har alltid hatt like god kontakt, jeg har faktisk hatt mer kontakt med henne og stått nærmere henne enn min egen mormor, og jeg vet at meg og min bror har alltid vært inkludert som barnebarna hennes også, siden mamma og hun også stod hverandre nærmt. På grunn av henne har vi også veldig god kontakt med dødtrene hennes og barna der også.. for vi har alltid stått sammen.

Hvert eneste år, på 2 juledag var vi alltid samlet hos henne til middag, og jeg husker det var VERDENS undergang de årene jeg måtte jobbe senvakt 2 juledag.. men hun sparte alltid mat til meg.
Jeg elsket blomkålsuppen hennes, og på konfedagen min 6 mai 2001 kom hun inn med blomkålsuppe til meg, som jeg skulle få spise til frokost. Hun hadde stått tidlig opp og laget den til meg... Hun var også fast bestemt på at den største søljen til bunaden min, den skulle hun kjøpe til meg som konfepresang. Og den dagen jeg skulle på skoleball i 1 vgs, da kom hun til meg med en ring som passet til kjolen min som jeg kunne få låne..

Da jeg var 10 år var hun med meg til frisøren og jeg fikk ta to nye hull i ørene, så jeg hadde fire. Har så mange gode minner å sitte på, og det er bra. Hun blir minnet og husket av mange, og det er bra!

Har et dikt som jeg synes er så fint, jeg har tenkt å lese det i begravelsen hennes. Jeg hadde det ikke selv, men heldigvis en snill engel fra Forum Hest fant det til meg. Jeg hørte det faktisk første gangen i en episode av Frustrerte Fruer, episoden etter tornadoen og hun ene gamle damen omkom. De skulle spre asken hennes på en baseballbane, og da ble dette diktet lest:

Do not stand at my grave and weep,
I am not there, I do not sleep.

I am a thousand winds that blow.
I am the diamond glint on snow.
I am the sunlight on ripened grain.
I am the gentle autumn rain.

When you wake in the morning hush,
I am the swift, uplifting rush
Of quiet birds in circling flight.
I am the soft starlight at night.

Do not stand at my grave and weep.
I am not there, I do not sleep.
Do not stand at my grave and cry.
I am not there, I did not die!

(Mary Frye-1932)

Jeg har tenkt å lese det på norsk jeg da, da lyder det slik:

“Stå ikke ved min grav og gråt
jeg er ikke der.
Jeg sover ikke –

Jeg er de tusen vinders blåst
jeg er snøkrystallers frost.
Jeg er morgensol i duggvåt eng
og høstregnet som væter kinn.
Når du våkner opp i morgenstille
er jeg de tusen fuglevingens sus.
Når du sovner inn i nattens silde
er jeg de milde stjerners lys.

Stå ikke ved min grav og gråt
jeg er ikke der.
Jeg døde ikke –”

Hvis jeg klarer å lese det da. Håper det.

GREASE....
Ettersom jeg endelig skal på GREASE, så har jeg fulgt enda mer med på "GREASE-Jakten På Sandy og Danny" på TVNorge, og jeg ble kjempelei meg i dag når Malin og Vegard måtte ut, og hvorfor de stod der sammen med Nicoline og Orji kan man spørre mange om. Ikke en gang Nicoline og Orji var fortjent til å stå sist i rekken i dag.. de var så sinnsykt flinke i dag.
Den jeg håper helt ærlig skal ut er Alexandra.. hun har ingenting der å gjøre, for alt i verden, fy søren hun er sinnsykt god danser, og i dansefeber hørte hun virkelig hjemme. Men i denne GREASE settingen er hun en for svak kandidat.. hun kan jo ikke synge.. får hun en virkelig utfordring, sprekker stemmen hennes.. og i Oslo Spektrum er hun ALT for svak.. men hun kan være med i esamblet som danser, det kan hun:) og en som korer..men alene som Sandy.. nei hun har i hvertfall IKKE min stemme. Dommerne stemmer og hoier på henne fordi de kjenner henne fra Dansefeber, men synes det er urimelig når de sier at folk som faktisk kan synge, synger falskt, mens Alexandra som ikke kan synge får masse skryt.. Så mye trynefaktor her. K(C)amilla fikk masse ufortjent kritikk i dag.. og hun er jo flink.. Den siste jeg synes virkelig skulle vært ute var Christine.. men var så sinnsykt glad når hun faktisk er ute og K(C)amilla fikk komme inn igjen.

Sofie er også en jeg ikke kan se som Sandy, jenta er dødsflink til å synge, og jenta kan danse..men hun gjør ALT for mye av seg, og partneren hennes får ikke så mye plass.. så..nei, ikke Sandy på henne heller.. men heller henne enn Alexandra.

Mellom guttene er det faktisk vanskeligere, for det er mange der som virkelig har Danny i seg, Eiving for eksempel, han er dødspen og gutten kan for svarte synge og showe også. Den nye partneren til K(C)amilla
, tror han heter Bjørnar, han er det jeg heier på, for seriøst..mer Danny enn han blir det ikke.. Så sånn sett ser mine Sandy og Dannyer slik ut: Nicoline og Eivind, K(C)amilla og Bjørnar... selv om ikke Nicoline og Eivind er par da, men synes faktisk Orji og Nicoline sammen også hadde vært super som Sandy og Danny, for Orji er kjempeflink, og skal man matche skuspillere som Britt-Elisabeth Haagensli og Ingar-Helge Gimle, samt Maria Haukaas Storeng og Hans Marius Hoff Mittet, ja da må man ha virkelige sangstemmer..ikke bare flyte på sjarmen.. synes jeg.

Har vel egentlig ikke så masse mer å skrive.. bortsett fra at jeg er over the top av lykke da jeg fikk vite av en venninne at Hans Marius Hoff Mittet skal også spille i Les Misérables... ååå jeg ble så glad. Da husket jeg også at han nevnte faktisk at han kanskje skulle spille i Les Misérables når jeg snakket med ham før MGP.. men da var han ikke sikker.. nå er jeg bare kjempehappy for at han skal spille. Nå mangler det bare at Maria Haukaas Storeng også dukker opp i musikalen:)

See Ya

-Tjorven-

2 kommentarer:

Dublin Girl sa...

Veldig trist å høre om "tanten" din, og 60 år er så alt for ungt! Håper det går bra med dere *stor klem* Og det diktet var virkelig nydelig.
Skal prøve å få svart på mailen din snart.

"Tjorven" sa...

takk snuppa:)
ja, hun var alt for ung.. men den kreften vet du..den har tydeligvis ikke noe mening om det!