lørdag 13. desember 2008

Artistgalla

Er det noe jeg liker, så er det at TV, Artister og andre kjendiser faktisk tar seg tid, og sendetid til å stille opp på en Artistgalla nå like før jul. Har ikke ord på hvor storsinnet det er. Vi har noen fantastiske norske kjendiser, både skuespillere, artister, komikere osv. I år kan man bli fadder gjennom NRC, Flyktninghjelpen. Er det noen som virkelig trenger hjelp og trenger en gave er det barn som er på flykt på grunn av at det herjer krig.

Dette er en sånn dag jeg synes alle voksne bør la barna sine sitte lenge oppe, slik at de kan se denne TV sendingen. Helt ærlig, oss norske mennesker + vestlige mennesker, samt amerikanere bør se sånne program hver dag, slik at vi blir flinkere til å sette pris på det vi har. Barn bør lære seg at selv om de ikke kan få PC, Playstation, Nintendo DS, DvDer osv til jul, og "bare" får sokker, truser eller pysjamas, så er man glad i dem. Og det finnes faktisk barn i denne verden som verken har sokker eller truser, ikke en gang pysjamas eller en favorittbamse...kanskje fordi de fleste har mistet det "lille" de hadde pga de har måttet flykte fra hjemmene sine, for å ikke bli drept.

Line Verndal (Marit i "Himmelblå" serien på NRK) møtte en 8 år gammel jente som måtte flykte fra huset sitt pga bombeangrep, hun fikk ikke med seg dukken sin en gang! Mens barn her i de "rike" landene griner på nesen om de får feil dukke til jul. Jeg selv gren en gang fordi jeg fikk feil dukke til jul, den gangen var jeg 5 eller 6 år. Jeg fikk skrikedukke i stedenfor Baby Born dukke... heldigvis for meg at jeg hadde en oppvakt mor som sa jeg måtte pent være fornøyd med dukken jeg hadde fått, det er faktisk barn som ikke har dukker... dette er ca 17 år siden (steike jeg hørtes gammel ut nå)... Den dag i dag, føler jeg at jeg er blitt flinkere til å slutte å forlange gaver i den dyre-matrielle gaten... jeg vet hva det er å ha dårlig råd og ikke kan få alt..og ikke kan reise alle steder..men når jeg ser disse programmene tenker jeg "jeg er virkelig heldig som lever i Norge!"

Jeg får sitere Mira Craig sitt budskap: -Vi i Norge har det så sinnsykt bra, noen ganger er vi i en egen boble, vi vet ikke det helt selv, vi har så masse til overs og så mye å gi, og det synes jeg er viktig at vi gjør! (Noe sånn). Hun er også en av de som har reist avgårde for å se hvordan flyktinghjelpen jobber. Og jeg må bare si at Mira Craig er en utrolig sprudlende jente, og hun engasjerer seg virkelig!! Ble rørt over innslaget hennes. Jeg er så heldig og ha møtt Mira Craig, møtte henne under MGP i Oslo Spektrum, da Maria Haukaas Storeng vant med hennes sang "Hold On Be Strong". Personligheten til Mira er som Maria sin, den smitter på en positiv måte.

I disse juletider synes jeg at vi skal tenke på andre som ikke har overflod med unødvendige julegaver og hastverks julegaver.... i stedetfor å kjøpe en hastverksjulegave til Tante Gudrun... gi heller en julegave med mening, dem finner du HER.

Julegallaen I Bergen

Er nå offisielt avlyst... selvsagt har tydeligvis nesten alle de andre byene fått julegalla, med og uten Maria Haukaas Storeng og de andre artistene, men her i Bergen er den selvsagt avlyst. Jeg hadde heldigvis ikke kjøpt billett, for den dagen jeg hadde tenkt å gå, den 12 Desember ble avlyst, men nå ble den som skulle være i dag, den 13 Desember også avlyst. Greit, det har vært mye oppstuss i på grunn av dem som står bak julegallaen, men når i all verden skal Bergen få en skikkelig heidundranes forestilling/konsert hit da?? GREASE for eksempel kunne ikke bli satt opp i Bergen på grunn av manglende lokale, og det eneste lokalet som er stort nok Arenum..ikke einer seg pga mangel på stoler osv.. tragisk.
Jeg håper bare at alle som har kjøpt billett til julegallaen som skulle vært i Bergen i dag får igjen pengene sine..

Mamma Mia!

Gleder meg til denne musikalen blir satt opp jeg, ingen bombe at produksjonen går i Oslo... men blir stort uansett. Jeg håper og ber om at jeg kommer meg på musikalen, for jeg er så glad i filmen. Jeg har også (som jeg kanskje har skrevet før) sunget sangen "Does Your Mother Know" og fremført med dans og greier, sammen med en gruppe i klassen min i 10 klasse. Musikkprosjekt, "gjengi en kjent musikal scene på din egen måte".
Ikke var Mamma Mia! kommet på film en gang, men hadde en i klassen som hadde sett musikaloppsettningen i London og forklarte scenen. Så vi 3 jentene og 3 guttene i gruppen mekket sammen en scene vi etter det vi hadde blitt fortalt. Ikke overraskende ente jeg opp som Tanya som sang, sammen med en stakkars gutt i klassen.. mens de 4 andre danset rundt! Vi var eneste gruppen som fikk 6er på fremføringen da!

Håper på at jeg kommer meg til Tigerstaden og på Mamma Mia! forestilling, samt Les Miserablès, men helst om Hans Marius Hoff Mittet spiller i Les Miserablès.

Bergen I Dag

Det er så glatt på veiene, hvertfall for oss stakkars fotgjengere... det er så speilglatt at man går med livet som innsatts de fleste steder. Ja okay, med bein og lårhalser som innsats da. Er helt utrolig at kommunen ikke prioriterer å salte forthauene. Er de klar over hvor mange mennesker som går til jobb for tiden eller? Eller hvor mange barn som går til skolen, nå på speilglatte veier. Kan ikke klage så masse, vil ikke virke sytete.. men det er farlige sideveier for tiden.


Nei, har ikke så masse å skrive, sitter bare her med masse tårer i øynene og ser TV-Aksjonen. Alle mine tanker går til de vakre, smilende og unike barna som er på flykt. Det er så beundringsverdig at humøret deres er som det er når man ser hvilken elendinghet det er rundt dem. Men de har en ting som ikke vi har: evnen til å glede seg over livet som det er og evnen til å se hver dag som en gave, uten overflod av mat og andre ting. Bare de får et trygt sted å være for natten, har de et smil på lur. Den evnen skulle jeg hatt også!

See Ya


-Tjorven-

Ingen kommentarer: