søndag 23. november 2008

Overlykkelig & Bare Kjempetrist På En Gang

Sånn føler jeg det akkuratt nå. Som dere alle her som leser bloggen min har fått med dere, har jeg faktisk vært på GREASE. Jeg reiste fredag 21 November med nattoget og var faktisk på hele TO forestillinger i går, Lørdag 22 November. Jeg har selvsagt som dere sikkert alle har merket, helt over meg av begeistring fordi jeg endelig hadde fått tak i billetter.. Misforstå meg ikke, GREASE var helt fantastisk bra, det er noe av det beste jeg har sett og jeg er så heldig som faktisk har fått sett det, TO ganger med gode plasser hver gang!!



Jeg kan ikke beskrive forestillingen, for ord kan ikke beskrive den følelsen av å sitte i Oslo Spektrum, de gode plassene og følelsen av å skulle se Maria Haukaas Storeng og Hans Marius Hoff Mittet som "Rizzo" og "Kenickie" sammen på scenen. Jeg skal prøve å skrive litt om forestillingen.



Åpningen begynte med "Grease er et liv" sangen, hvor alle kom inn å danset, hele esamblet + en hel masse flotte unge dansere fra Bårdar Akademiet. Jeg satt selvsagt og så etter Maria og Hans Marius, de kom inn etterhvert de også. Hans Marius med Eli Hagen sveis, helt sikker på at halvparten av budsjettet på å sette opp Grease har gått til hårspray, for dette var saker!! Hans Marius sin sveis overgikk faktisk den Elvis hadde en gang i tiden.. Maria entret scenen med en kort sort parykk, sikkert ikke alle som er enig med meg, men jeg synes faktisk hun så helt strålende ut med halv-langt, kort sort hår..



Så etter danse åpningen begynte egentlig forestillingen som GREASE filmen starter, i skolegården til Rydell High der Pink Ladies og T-Birds gutta møtes igjen etter en lang sommerferie. Jeg satt å lo så tårene trilte av Rizzo og Kenickie's fantastiske kommentarer , men var samtidig veldig skeptisk til å se Sofie og Bjørnar sammen som "Sandy" og "Danny".

Noen gode kommentarer før "Sandy" og "Danny".



Jan: åå Marty, har du fått noe briller?

Marty: Ja, og de er bare til skolebruk.. ser jeg ikke litt mer intelligent ut med disse?

Rizzo: Neei...for vi kan fortsatt se trynet ditt..



Sonny: ÅÅ Kenickie, hva har du gjort i sommer da?

Kenickie: Jeg har jobbet, og det er mer enn dere noen gang hadde gjort

Den andre T-Bird gutten (jeg ikke husker navn på): Hvor jobbet du da?

Kenickie: Seveneleven.. *host hark* som ryddegutt *host*

Sonny: Hvaa??

Kenickie: Som ryddegutt

*Masse latter*

Kenickie: Stille, jeg sparer faktisk til et GLIS (bil)



Danny kommer inn..



Sonny: see, der er Danny..

Kenickie: Står utenfor jentegymmen som vanlig...

Sonny: *roper* HEEI DANNY!!

Kenickie: *slår Sonny* Faen ta deg, nå blir det ikke noe på han...



Og det går i mobbing og tull hos guttene, før fokuset på jentene kommer igjen..



Sandy kommer inn sammen med Frenchy og Pink Ladies begynner å diskutere seg i mellom før hun blir introdusert, her er Rizzo nesten totalt uinterrisert i hva som skjer, har noen gode kommentarer som jeg egentlig ikke nesten klarer å gjengi en gang.. *de kommentarene jeg gjengir er IKKE ordrette*

Inn kommer Patty..

Patty: Halloooooooooo!!

Rizzo: ÅÅÅÅ seeee hveem kommer hæææær... fru-jeg-er-nonimert-til-visepresident

Patty: Hørte jeg et Halloooo?

Rizzo: næææi

Patty: Hvet dere hva som har skjedd??

Rizzo + de andre i Pink Ladies: *med en sarkastisk tone i stemmen* Neeii..hvaa...

Patty: Er det plass? *Hopper opp på skolebenkene å trøkker seg mellom Marty og Jan*

Det har vært valg til elevrådet, og gjett hvem som har blitt visepresident?

Rizzo: Hvem *himle med øyne og prøver å høres engasjert ut, med en helt utrolig sarkasme i stemmen*

Patty: JEG!!!!!!! *får øye på Sandy*Hvem er du???

Sandy: Jeg er Sandy Dobrovsky

Patty: Å Velkommen her på Rydell High vi er såå glad for å ha deg her *rister nesten armen til Sandy ut av ledd* Jeg er Patty Simcocks og vi er såå glad for å ha deg her.. *babler videre om noe drill greier at hun er annen trener for det osv*

Rizzo: Kan du fortelle oss noe annet vi kan drite i?? *sender et stygt blikk på Patty*



Så kommer "Sommerflørt" ("Summerlovin") deer Rizzo en enda større Bitch og himler med øynene.. Maria er helt fantastisk i denne scenen..det samme er Hans Marius i T-Birds gjengen..



Det er så mye mer å fortelle, men det er sikkert mange fler som skal se, så jeg skal ikke fortelle så mye.. men jeg må bare bite i meg og si: Sofie passet egentlig veldig bra sammen med Bjørnar på scenen.. og hun var veldig nedtonet..noe jeg satt veldig stor pris på..dessuten sang hun og Maria veldig fint sammen, selv om (og ikke noe bombe) Maria sin stemme klang bedre;) Maria sin stemme hørte man egentlig hele tiden, for hun sang renere og penere og de fleste når alle sang sammen...



Hans Marius sang Greased Lightning (Utenfor Garasjen) helt utrolig bra... fy søren, med Eli Hagen sveis og Elvis moves var han mer enn et syn på scenen. Tror faktisk helt ærlig ikke at NOEN kunne gjort Rizzo og Kenickie rollene bedre enn det Maria Haukaas Storeng og Hans Marius Hoff Mittet har prestert.. skal Grease noen gang settes opp igjen, og de ikke er Kenickie og Rizzo, vil nok de nye folka blekne betydelig..for Frk. Haukaas Storeng og Mr.Hoff Mittet er mer enn et fyrverkri på scenen, de var ikke Maria og Hans Marius, de var virkelig Rizzo og Kenickie!! Og når man vet så godt hvem Maria og Hans Marius er, så blir man mer imponert over dem, siden vi ikke ser Maria og Hans M, vi ser to helt andre personer... og de er ikke overspillte!!



Grunnen til at jeg er kjempetrist er faktisk det at jeg savner Dublin Girl så masse, hun som alltid pleier å være med på Maria og Hans Marius tours, var et stort savn, hvertfall for meg. Jeg savnet å kommentere forskjellige ting med henne under forestilling..jeg savnet å diskutere forestillingene med henne etterpå..og ja, jeg bare savner henne. Begynte nesten å grine da vi traff Maria og Hans Marius etterpå og ikke hun var der.. snudde meg hele tiden etter henne, og tenkte faktisk mer på at jeg savnet å bestevinninen min med meg, enn at jeg tenkte at det var så utrolig koselig å møte Maria og Hans Marius igjen.. Så Dublin Girl, se til å bli ferdig med den vetrinær utdannelsen din!! Du er sårt savnet... og i dag har det trillet veldig mange tårer siden jeg savner deg sånn her i Oslo!!!!!

Er vel kanskje litt overfølsom i dag..men det er bare sånn. Er også bare veldig glad for at jeg kom meg til Oslo, for Torsdag 20 November skled jeg i bakken nedenfor huset vårt (skled fordi det snør i Bergen) og datt med bakhodet først, med et smell rett i asfalten og pådro meg en liten hjernerystelse, faktisk på kvelden på torsdagen..så da så det mørkt ut for Oslo turen min da.. men jeg kom meg avgårde..har gått med hodepine og kvalme i hele helgen..glemte det litt under Grease, men det kom snikende tilbake etter forestillingene.. Også hadde jeg ingen AB der som kunne trøste... og le med meg osv.. *sutre, sutre*

Men..jeg får avslutte bloggen nå... er ikke mer enn 2 timer til toget går fra Oslo igjen.. skulle gjerne bodd her, for da kunne jeg sett enda en forestilling med GREASE neste helg..mener selv jeg trenger en dose til med de folka i GREASE!!

See Ya

-Tjorven-







2 kommentarer:

Dublin Girl sa...

Morsomt å lese om Grease, gleder meg til å høre mer om forestillingen, så du må bare huske alt sammen til jeg kommer hjem ;) Skulle veldig gjerne vært med, men vi tar det igjen en annen gang. Får nesten dårlig samvittighet når jeg leser at det ødela litt av turen for deg at jeg ikke var med.

24 dager igjen ;)

"Tjorven" sa...

Du ødela ingenting da kjære søte snille gode utrolige deg... var bare veldig trist å ikke ha deg med..for turen hadde blitt 100 ganger eller mer kjekkere om du ble med liksom:)

23 dager!