fredag 14. november 2008

Hent Pråppetrækkaren.....

Satt på jobben her i forige uke og kom over en liten sak, Bergens-ord. Vi i Bergen har en del ord som både østlendinger og andre norske "folkeslag" bare himler på øynene av, fordi de faktisk ikke forstår hva vi sier. Det værste med det hele, er at vi Bergensere egentlig ikke kan så mange andre ord for den tingen vi har vårt navn på.... er det rart Bergenserene føler at de er i et annet land med en gang de stopper på OsloS med toget eller lander på Gardamoen? Hva med en mini-ordbok. Bergensk-Bokmål
Bokmål-Bergensk
Så man kan unngå en del misforståelser, i og med at det er 7 dager igjen til jeg reiser til Oslo, kan jeg like godt advare østlendingene nå;)

Det er jo en bok som faktisk heter Bergensordboken da, skrevet av Egil Pettersen.. så løp og kjøp:)

Ani - Bort i, berøre
Belite - Ofte brukt av barn under lek, (et ord det faktisk er vanskelig å "oversette") men i betydningen er det oversatt slik: stole på, nøye seg med.
Bækkalokk: Kumlokk...
Båss: Søppel, avfall
Dådd: Snobb, sjargong
Halatt: Klar, parat
Kjike: Jentekjæreste, jente man har et godt øye til
Kjuagutt: Skøyergutt, røverfant og spilloppmaker
Koffår/Kofårr: Hvorfor
Kokelimonke: Fanteri
Luddi (adjektiv): Smart, morsom
Tidi: Morsomt
Løpargutt: Visergutt
Løsebrø: Små rugbrød, bakt i form av et stort åttetall
Månebedotten: Forundret, Overrasket, Som falt ned fra månen
Onn: Det er vondt, du er slem
Pillehytt: En liten dram
Pråppetrækkar: Korketrekker
Rævediltar: Haleheng, hermegås
Slostril: Nedsettende om kystfolket i vest/nordvest
Småtøs: Jente, Pike
Snask: Munn, kjeft, snakksom
Snåttabaias: Snørrunge
Tebrø: Wienerbrød
Vorteblomst: Løvetann, også kalt skabbeblomst.
Hot Dog: Pølse i brød, Pølse i lompe

Er det noen av dere som har østlending eller andre dialekt-ord som Bergensere kanskje ikke forstår?

Manolo Blahnik
Skoene som Carrie Bradshaw elsker, altså hun i Sex Og Singelliv. Jeg har lest om skoene i Gossip Girl bøkene og var allerede da innom internett for å sjekke ut en del sko fra denne designeren. Og da de ble utallige ganger nevnt i Sex Og Singelliv, så var det verdt å gå inn igjen påGoogle for å se fler sko. Fantastisk nydelige sko altså, greit, mange sier sko er en sko..men det er faktisk et MUST til antrekk, stiller man i galla-antrekk og joggesko, ja da kan man på pent norsk si at du har bommet kraftig!
Jeg som mange andre elsker sko, men jeg har ikke så mange sko.. grunnen har jeg skrevet før, jeg trives ikke så godt i høye hæler.. men sko er noe som er kjekt å se på, kjekt å prøve og generelt er det noe som man bruker i hele tiden i hverdagen. Jeg har ikke selv råd til et par med Manolo Blahnik, Dolce & Gabanna, Jimmy Choo og andre merker på sko, men søren så morro det er å bare se på. Her kommer noen Manolo Blahnik sko jeg skulle ønske jeg hadde.


Ja, jeg vet, er en del sko jeg ønsker meg... men seriøst, hvor ofte kan man gå med slike sko på byen i Bergen? Her kan vi ende opp med at sko til 5000kr eller mer blir ødelagt av regnet. Ikke for å være pessimist altså:P

Klokker
Er også noe jeg liker veldig godt, jeg har 13 stk. Mens 12 av dem er i klokkeskrin, er min nyeste klokke fra CMYK godt plassert på smykketreet mitt. Det er da den eneste klokken min det er batteri i for tiden. Veldig flau over å innrømme det, men jeg har 12 klokker, 4 av dem er ganske dyre klokker fra DKNY, AXCENT, DIESEL, CALVIN KLEIN, og da er de dyrere å skifte batterier på, er det noen som sier. Resten av klokkene har hatt en prislapp på mellom 150-300kr. Den dyreste klokken min kostet egentlig 2400kr, mens da jeg kjøpte den var den på salg til 1200 kr. Nå er de satt opp igjen, mens jeg kan skryte av at min kostet bare 1200kr. Men i England ligger nesten samme klokke i pris under 1000 lappen. Den jeg liker allerbest, bortsett fra min Donna Karan New York klokke er Axcent klokken min, Den er helt lik Maria Haukaas Storeng sin Axcent klokke. Hehe, var jo en grunn til at meg og 2 venninner SKULLE ha den klokken da. Den DKNY klokken ville jeg så gjerne ha, siden den er/var nesten lik en klokke som Joanne "Jo" O'Meara fra S Club 7 hadde på seg på et bilde, og som hun hadde på seg på mange S Club-konserter. Jepp, jeg var diger fan av S Club 7 en gang i tiden:) Under her ser dere bilde av begge klokkene, helt til venstre er Maria-Klokken, og til høyre er Jo-Klokken, om dere lurte:P Min Jo-Klokke er litt annerledes, min har hvit urskive, og bokstavene DKNY er gravert inn under urskiven, og ikke skrevet inni.



Maria Haukaas Storeng & Hans Marius Hoff Mittet



Når skal man få se disse to menneske i Skal Vi Danse Egentlig? Jeg synes virkelig at spørsmålet kan de få, for i Skal Vi Danse 2009 har jeg veldig lyst til å se i hvertfall en av dem, om ikke begge to i programmet. Hadde ikke forundret meg om de hadde vunnet, ja i hvertfall en av dem hadde vunnet.

Jeg har sett finalen i dag, hadde en knapp på Tore Andrè Flo jeg da, men så stakk Lene Alexandra av med seieren. Selv om jeg er 3 menningen tilhennes dansepartner Tom-Erik Nilsen, så heiet jeg på Tore Andrè Flo, egentlig fordi han var god underholdning, og jeg synes han var flink til å danse. Faktisk heiet jeg på Janne Formoe d, men hun røk ut i første program. Men seriøst folkens, la oss krysse fingrene for at Maria eller Hans Marius, eller begge dukker opp i neste sesong av den populære danseserien!

De som faktisk har skjønt det er NRK, jammen er ikke Maria Haukaas Storeng klar som Per Sundnes sin medprogramleder i neste års runde med Melodi Grand Prix:) Fantastisk..kanskje jeg må ta turen til Oslo og på MGP i 2009 også:)

Cathrine

Egentlig bare en liten hyllest til Cathrine, som reiser til Afrika på søndag (om jeg ikke tar helt feil av dagene, og om flystreiken til flyselskapet de skal reise med opphever.) Takk Cathrine for alle de årene du har holdt ut med meg som venninne. Vi har funnet på mye lurt sammen:) Du er også en god venninne og en god lytter. Håper jeg er det samme for deg.

Vel, da er min langtekkelige blogg over for denne gang, nå skal jeg se resten av Senkveld:)

See Ya

-Tjorven-



2 kommentarer:

Dublin Girl sa...

Grådig artig med de bergenske ordene, er ikke alle jeg bruker til daglig eller har i mitt ordforråd, men bruker en god del av dem.

Nyyydelige sko! Har totalt forelsket meg i et par sko på topshop, men selv om de ikke er designersko-dyre, er de like vel langt over mitt student-budsjett... Dessverre, må like vel bort å ta på dem hver eneste gang jeg er der :P

Så gøy at Maria blir medprogramleder! Det gleder jeg meg til, kanskje jeg finner meg et billig fly til Oslo ;)

Synd Flo ikke vant, og synd at Maria og Hans Marius er for proffe til at de kan dukke opp. Helsikken, hadde de blitt med måtte jeg heller kjøpt web-tv og sendt sms herfra, selv om det hadde vært til hvert fall dobbel pris ;)

"Tjorven" sa...

Hehe, sant.. ekke alle sko i England som er så himla billig, du skulle vært der i sommer da jeg var der, Maria hadde vært i himmelen.. skosalg everywhere, til og med hos Karen Millen liksom. Ja, eg vet du er i Irland, men er nesten det samme;)

Ja, vi får ta turen over til finalen i år også og se Maria som programleder;)

Selv om Maria og Hans Marius er for "proffe" er det ikke sikkert de hadde behersket selskapsdans så bra..